از ویکیپدیا، دانشنامه آزاد
جلد نسخه 1964 Signet Books | |
| نویسنده | عین رند |
|---|---|
| کشور | ایالات متحده |
| زبان | انگلیسی |
| موضوع | اخلاق |
| ناشر | کتابخانه جدید آمریکا |
تاریخ انتشار | 1964 |
| نوع رسانه | چاپ |
| صفحات | 173 (چاپ صدساله) |
| شابک | 0-451-16393-1 (چاپ صدساله ) |
| OCLC | 183461 |
فضیلت خودخواهی: مفهوم جدیدی از خودخواهی مجموعه مقاله هایی است که در سال 1964 توسط فیلسوف عین رند و نویسنده ناتانیل براندن منتشر شد . بیشتر مقالات در اصل در خبرنامه عینی گرا ظاهر شده اند . این کتاب مسائل اخلاقی را از منظر فلسفه عینی گرایی رند پوشش می دهد. برخی از موضوعات آن شامل شناسایی و تأیید خودخواهی به عنوان یک کد اخلاقی منطقی ، مخرب بودن نوع دوستی و ماهیت یک حکومت مناسب است.
فهرست
خلاصه [ ویرایش ]
این کتاب شامل 19 مقاله است ، 14 مقاله توسط رند و پنج مقاله توسط براندن ، به علاوه مقدمه ای که توسط رند نوشته شده است. همه مقاله ها به جز یکی قبلاً در The Objectivist Newsletter منتشر شده بود ، مجله ای که رند و براندن در سال 1962 آن را راه اندازی کرده بودند. استثنا اولین مقاله این کتاب ، "اخلاق عینی گرایی" بود ، که مقاله ای بود که رند در دانشگاه ارائه داد. ویسکانسین در سمپوزیوم "اخلاق در زمان ما". [1] "اخلاق عینی گرایی" مبانی نظریه اخلاقی رند را توضیح می دهد. سایر مقالات وی موضوعات اخلاقی گوناگونی را در بر می گیرد و اغلب دیدگاه های مشترک در مورد موضوعاتی مانند سازش و قضاوت اخلاقی را به چالش می کشد. مقالات براندن ، مانند "فردگرایی تقلبی" و "روانشناسی لذت" ،[2]
استفاده از عبارت خودخواهی [ ویرایش ]
توصیف رند از خودخواهی به عنوان یک فضیلت ، از جمله در عنوان کتاب ، یکی از بحث برانگیزترین عناصر آن است. چاندران کوکاتهاس ، فیلسوف ، می گوید موضع رند در این مورد "بدنامی به همراه داشت ، اما او را از جریان اصلی فکری دور نگه داشت". [3] رند در مقدمه کتاب اذعان داشت که اصطلاح "خودخواهی" معمولاً برای توصیف رفتار فضیلت آمیز استفاده نمی شود ، اما اصرار داشت که استفاده از وی با معنای دقیق تر این عبارت "صرفاً توجه به منافع شخصی" مطابقت دارد. رند گفت که معادله خودخواهی با شر ، باعث "پیشرفت اخلاقی دستگیر شده بشر" شده است و باید رد شود. [4]
منتقدان در تفسیر رند از این واژه اعتراض کرده اند. شارون پریسلی ، نویسنده فمینیست آزادیخواه ، استفاده رند از "خودخواهی" را "کاملاً منحصر به فرد" توصیف کرد و برخلاف معنی لغت این اصطلاح ، علیرغم ادعای رند بر خلاف آن. پریسلی معتقد است که استفاده از این اصطلاح باعث شده استدلال های رند اغلب اشتباه تشخیص داده شوند. [5] پروفسور فلسفه ، ماکس هوکات ، عبارت "فضیلت خودخواهی" را به عنوان "افراط در بلاغت" نادیده گرفت و گفت: "بدون صلاحیت و توضیح ، تناقض بیش از حد وجود دارد که شایسته بحث جدی باشد". [6] در مقابل ، فیلسوفان داگلاس جی دن اویل و داگلاس بی راسموسنپاسخ رند به این س ofال که چرا وی از این واژه به عنوان "نه خصمانه و نه دفاعی ، بلکه عمیق" استفاده می کند. [7] فیلسوف کریس متیو اسکایبارا گفت که آیا رند به درستی معنای این اصطلاح را توصیف کرده است ، "بحث برانگیز است" ، اما استدلال کرد که موضع فلسفی رند برای بیان دیدگاه های خود بدون اختراع کلمات جدید ، نیاز به تغییر معانی متعارف برخی اصطلاحات دارد. [8] پروفسور فلسفه استفان هیکس در دایره المعارف اینترنتی فلسفه نوشت که "عنوان تحریک آمیز" رند با "یک تز به همان اندازه تحریک آمیز درباره اخلاق" مطابقت دارد. [9]
سابقه انتشار [ ویرایش ]
عین رند در سال 1957
ایده ایجاد مجموعه مقالات رند در ابتدا از بنت سرف از Random House بود که دو کتاب قبلی رند ، اطلس شانه بالا و برای روشنفکر جدید را منتشر کرده بود . رند مجموعه مقالاتی را با عنوان "مرز جدید فاشیست" پیشنهاد کرد ، پس از سخنرانی انجمن فورد هال که وی نظرات رئیس جمهور جان اف کندی را مورد انتقاد قرار داد . سرف که از مقایسه کند با کندی با آدولف هیتلر ناراحت بود ، از رند خواست تا مقاله ای را با عنوان متفاوت انتخاب کند. او این درخواست را رد کرد و Random House (و همچنین پایان دوستی خود با Cerf) را رها کرد و کتابخانه New American را انتخاب کردبه عنوان ناشر کتاب جدیدش فضیلت خودخواهی عنوان متفاوتی داشت و قطعه او درباره کندی را شامل نمی شد. او قبل از انتشار ترور شده بود ، و این موضوع بحثی را مطرح می کرد. [10]
پذیرش [ ویرایش ]
این کتاب به یکی از پرفروش ترین آثار غیرداستانی رند تبدیل شد و در چهار ماه اول انتشارش بیش از 400000 نسخه [11] و تا سال 2014 بیش از 1.35 میلیون نسخه فروخت. [12]
میمی رایسل گلادشتاین ، محقق رند ، مجموعه مقالات را «التقاطی» و «برای خوانندگان علاقمند غیر دانشگاهی یا غیر تخصصی و همچنین برای دانشجوی جدی تر عینیت گرایی» جذاب توصیف کرد. [13] گلادشتاین گزارش داد که تعدادی از بررسی های معاصر نظرات رند را با اگزیستانسیالیسم مقایسه کرده اند . [14]
او در کتاب خود برد از طریق ارعاب ، کمک به خود نویسنده رابرت جی رینگر گفت فضیلت خودخواهی رند "شاهکار" است. [15]
کریستوفر هیتچنز نویسنده در یک حضور عمومی گفت: "اگرچه من برای فضیلت خودخواهی ، مجموعه ای از مقالات احترام قائل هستم ... من فکر نمی کنم نیازی به مقاله هایی باشد که از خودخواهی در بین انسان ها حمایت می کند. بدانید که چه تصوری داشته اید ، اما برخی چیزها نیاز به تقویت بیشتری ندارند. " [16]
منبع
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Virtue_of_Selfishness