در هر عملیات پاکسازی مه فرودگاه، مشکل بهبود دید است تا هواپیما بتواند بلند شود و فرود بیاید. کارشناسان روشهای مختلفی را امتحان کردهاند که میتوان آنها را به چهار دسته دستهبندی کرد: (1) اندازه قطرات مه را افزایش دهید، به طوری که آنها سنگین شده و به صورت نم نم نم باران ملایم روی زمین بنشینند. (2) دانه مه سرد با یخ خشک (دی اکسید کربن جامد)، به طوری که قطرات مه به کریستال های یخ تبدیل می شود. (3) هوا را گرم کنید تا مه تبخیر شود. و (4) هوای اشباع سردتر در نزدیکی سطح را با هوای غیراشباع گرمتر در بالا مخلوط کنید.
تا به امروز، تنها یکی از این روش ها به طور معقولی موفق بوده است - بذر مه سرد. مه سرد زمانی تشکیل می شود که دمای هوا زیر صفر است و بیشتر قطرات مه به صورت آب مایع باقی می مانند. (مه مایع در هوای زیر انجماد را مه فوق سرد نیز می گویند.) مه را می توان با تزریق چند صد پوند یخ خشک به داخل آن پاک کرد. با پایین آمدن تکه های کوچک یخ خشک سرد (78 درجه سانتی گراد)، برخی از قطرات مه فوق خنک را در مسیر خود منجمد می کنند و کریستال های یخ تولید می کنند. همانطور که در فصل 7 خواهیم دید، این کریستال ها سپس به قیمت باقیمانده قطرات مه مایع بزرگتر می شوند؟ از این رو، قطرات مه تبخیر میشوند و کریستالهای یخ بزرگتر به زمین میافتند، که یک "سوراخ" در مه برای برخاستن و فرود هواپیما ایجاد میکند.
متأسفانه، بیشتر مه هایی که فرودگاه ها را در ایالات متحده می بندند، مه های گرمی هستند که زمانی که دمای هوا بالاتر از صفر است تشکیل می شوند. از آنجایی که کاشت یخ خشک در مه گرم جواب نمی دهد، باید تکنیک های دیگری را امتحان کرد. یکی از روش ها شامل تزریق ذرات هیگروسکوپیک به داخل مه است. ذرات بزرگ نمک و سایر مواد شیمیایی، قطرات مه کوچک را جذب کرده و به قطرات بزرگتری تبدیل میشوند. قطرات بزرگ بیشتر و قطرات کوچک کمتر باعث بهبود دید می شود. بعلاوه، قطرات بزرگتر به احتمال زیاد به صورت نم نم باران خفیف می ریزند. از آنجایی که مواد شیمیایی گران هستند و مه تنها برای مدت کوتاهی پاک می شود، این روش پراکندگی مه از نظر اقتصادی امکان پذیر نیست.
روش دیگر برای پراکندگی مه گرم کردن هوا به اندازه کافی است تا قطرات مه تبخیر شوند و دید بهتر شود. این تکنیک که در اوایل دهه 1950 در فرودگاه بین المللی لس آنجلس آزمایش شد، به دلیل دودی، گران بودن و نه چندان مؤثر بودن، کنار گذاشته شد. در واقع، سوزاندن سوخت صدها دلاری تنها برای مدت کوتاهی باند فرودگاه را پاکسازی کرد. و ذرات دود آزاد شده در طی سوزاندن سوخت، هستههای فراوانی را برای تغلیظ مجدد مه فراهم کردند.
روش نهایی پراکندگی مه گرم از هلیکوپتر برای مخلوط کردن هوا استفاده می کند. هلی کوپتر در سراسر لایه مه پرواز می کند، و فرونشست متلاطم ایجاد شده توسط پره های روتور، هوای خشک تری را در بالای مه در تماس با لایه مه مرطوب قرار می دهد (شکل 4 را ببینید). هدف، البته، تبخیر مه است. آزمایشها نشان میدهند که این روش به خوبی کار میکند، تا زمانی که مه یک مه تشعشعی کمعمق با محتوای آب نسبتاً مایع کم باشد. اما بسیاری از مه ها غلیظ هستند، محتوای آب مایع بالایی دارند و به روش های دیگر تشکیل می شوند. روشی ارزان و کاربردی برای پراکنده کردن مه گرم هنوز کشف نشده است.
● شکل 4 هلیکوپترهایی که در بالای ناحیه ای از مه کم عمق (سمت چپ) شناور هستند، می توانند با مخلوط کردن هوای خشک تر در هوای مه آلود زیر، یک ناحیه صاف (راست) ایجاد کنند.
ابرها
ابرها از نظر زیبایی شناسی جذاب هستند و به فضا هیجان می بخشند. بدون آنها، باران یا برف، رعد و برق یا رعد و برق، رنگین کمان یا هاله وجود نخواهد داشت. چقدر یکنواخت است اگر کسی فقط یک آسمان آبی روشن داشته باشد تا به آن نگاه کند. ابر مجموعه ای قابل مشاهده از قطرات ریز آب یا کریستال های یخ معلق در هوا است. برخی فقط در ارتفاعات یافت می شوند، در حالی که برخی دیگر تقریباً زمین را لمس می کنند. ابرها می توانند ضخیم یا نازک، بزرگ یا کوچک باشند - آنها در اشکال به ظاهر بی پایانی وجود دارند. برای تحمیل نظم بر این تنوع، ابرها را به ده نوع اصلی تقسیم می کنیم. با یک چشم دقیق و تمرین شده، می توانید معقول شوید
در شناسایی صحیح آنها مه ارت داشته باشد.
طبقه بندی ابرها اگرچه ستاره شناسان باستانی صورت های فلکی بزرگ را حدود 2000 سال پیش نام بردند، ابرها تا اوایل قرن نوزدهم به طور رسمی شناسایی و طبقه بندی نشدند. لامارک طبیعت شناس فرانسوی (1744-1829) اولین سیستمی را برای طبقه بندی ابرها در
n any airport fog-clearing operation the problem is to improve visibility so that aircraft can take off and land. Experts have tried various methods, which can be grouped into four categories: (1) increase the size of the fog droplets, so that they become heavy and settle to the ground as a light drizzle; (2) seed cold fog with dry ice (solid carbon dioxide), so that fog droplets are converted into ice crystals; (3) heat the air, so that the fog evaporates; and (4) mix the cooler saturated air near the surface with the warmer unsaturated air above.
To date, only one of these methods has been reasonably successful — the seeding of cold fog. Cold fog forms when the air temperature is below freezing, and most of the fog droplets remain as liquid water. (Liquid fog in below-freezing air is also called super cooled fog.) The fog can be cleared by injecting several hundred pounds of dry ice into it. As the tiny pieces of cold (78°C) dry ice descend, they freeze some of the supercooled fog droplets in their path, producing ice crystals. As we will see in Chapter 7, these crystals then grow larger at the expense of the remaining liquid fog droplets? Hence, the fog droplets evaporate and the larger ice crystals fall to the ground, which leaves a “hole” in the fog for aircraft takeoffs and landings.
Unfortunately, most of the fogs that close airports in the United States are warm fogs that form when the air temperature is above freezing. Since dry ice seeding does not work in warm fog, other techniques must be tried. One method involves injecting hygroscopic particles into the fog. Large salt particles and other chemicals absorb the tiny fog droplets and form into larger drops. More large drops and fewer small drops improve the visibility; plus, the larger drops are more likely to fall as a light drizzle. Since the chemicals are expensive and the fog clears for only a short time, this method of fog dispersal is not economically feasible.
Another technique for fog dispersal is to warm the air enough so that the fog droplets evaporate and visibility improves. Tested at Los Angeles International Airport in the early 1950s, this technique was abandoned because it was smoky, expensive, and not very effective. In fact, the burning of hundreds of dollars’ worth of fuel only cleared the runway for a short time. And the smoke particles, released during the burning of the fuel, provided abundant nuclei for the fog to recondense upon.
A final method of warm fog dispersal uses helicopters to mix the air. The chopper flies across the fog layer, and the turbulent downwash created by the rotor blades brings drier air above the fog into contact with the moist fog layer (see Fig. 4). The aim, of course, is to evaporate the fog. Experiments show that this method works well, as long as the fog is a shallow radiation fog with a relatively low-liquid water content. But many fogs are thick, have a high liquid water content, and form by other means. An inexpensive and practical method of dispersing warm fog has yet to be discovered.
● FIGURE 4 Helicopters hovering above an area of shallow fog (left) can produce a clear area (right) by mixing the drier air into the foggy air below.
Clouds
Clouds are aesthetically appealing and add excitement to the atmosphere. Without them, there would be no rain or snow, thunder or lightning, rainbows or halos. How monotonous if one had only a clear blue sky to look at . A cloud is a visible aggregate of tiny water droplets or ice crystals suspended in the air. Some are found only at high elevations, whereas others nearly touch the ground. clouds can be thick or thin, big or little — they exist in a seemingly endless variety of forms. To impose order on this variety, we divide clouds into ten basic types. With a careful and practiced eye, you can become reasonably
proficient in correctly identifying them.
CLASSIFICATION OF cloudS Although ancient astronomers named the major stellar constellations about 2000 years ago, clouds were not formally identified and classified until the early nineteenth century. The French naturalist Lamarck (1744–1829) proposed the first system for classifying clouds in









